Een vernieuwde Tervurenlaan met een vereenvoudigd Montomeryplein
Na een uitgebreid consultatieproces heeft Brussel Mobiliteit zopas een vergunning aangevraagd voor de heraanleg van de Tervurenlaan tussen het Jubelpark en de Leopold II-square. Dit omvat ook de herinrichting van twee belangrijke Brusselse mobiliteitsknopen: Merode en Montgomery.
8 december 2023
Met deze vergunningsaanvraag wil Brussel Mobilteit de Tervurenlaan tot de Leopold II-square (niet inbegrepen) omvormen tot een stadsboulevard en het kruispunt aan Merode en het Montgomeryplein vereenvoudigen. Doel is het verkeer voor alle weggebruikers veiliger te maken en voetgangers en fietsers aan te moedigen deze as te gebruiken.
Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit: "Democratische processen nemen soms tijd in beslag en ik ben zeer blij dat de plannen om een van de mooiste lanen van Brussel - wat de Tervurenlaan en Montgomery zeker zijn - om te vormen nu ingediend zijn. Het wordt tijd dat alle weggebruikers en bewoners een veel groenere en aangenamere laan krijgen om in te leven, een laan die gemakkelijker over te steken is en veiliger voor fietsers, zonder dat er iets verandert aan de autofuncties van de weg. Een moedig compromis voor alle partijen."
"De heraanleg van de Tervurenlaan tot een stadsboulevard met twee eenrichtingsfietspaden, rustige ventwegen voor de bewoners en een groot groenproject met het planten van bijna 80 bomen is een project dat Etterbeek al bijna vijf jaar verdedigt," voegt Vincent De Wolf, burgemeester van Etterbeek daaraan toe. "We zijn blij dat het Gewest dit project heeft omarmd en het in september voor het eerst heeft voorgesteld aan bijna 400 inwoners. Nu is het tijd voor een openbaar onderzoek dat de gelegenheid zal bieden om de contouren van het project te verfijnen. Zo zal er een antwoord moeten komen op de terechte vragen van de omwonenden die een aantal in september gevraagde wijzigingen verwachten".
Tervurenlaan als stadsboulevard
De herinrichting van de Tervurenlaan heeft tot doel de zones voor de verschillende verplaatsingswijzen duidelijker te maken en de conflicten te verminderen, vooral die tussen voetgangers en fietsers. Vandaag delenze een ruimte die niet meer aan de vraag voldoet gezien de sterke toename van het aantal actieve weggebruikers op deze route. Daarom worden twee eenrichtingsfietspaden aangelegd, aan weerszijden van de weg langs de bestaande bomenrijen.
De Tervurenlaan wordt ook groener door tussen de 2 x 2 rijstroken een middenberm met bomen toe te voegen. Twee extra bomenrijen zullen het groene karakter en het historische perspectief naar de triomfboog van het Jubelpark accentueren. Dit betekent een winst van 79 bomen en bijna één hectare extra groene ruimte.
Het project behoudt 98%van de parkeerplaatsen.