Een veiligere, groenere Ninoofsesteenweg!
Brussel Mobiliteit stelt een kwalitatieve herinrichting voor tussen de Ring R0 en de Mettewielaan. De vergunningsaanvraag werd ingediend en het openbaar onderzoek zal plaatsvinden in januari 2024.
1 december 2023
Brussel Mobiliteit presenteert een project voor de herinrichting van gevel tot gevel van de Ninoofsesteenweg, tussen de gewestgrens en de Mettewielaan. De openbare ruimte is er momenteel in slechte staat en is niet kwalitatief. Bovendien is er helemaal geen groen. Een opknapbeurt is dus dringend nodig.
Het belangrijkste doel van het project is om de veiligheid, mobiliteit en levenskwaliteit langs deze belangrijke weg te verbeteren.
Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit: "Ook het westen van Brussel heeft recht op mooie, groene, gerenoveerde lanen. De kwaliteit van de infrastructuur, de esthetiek en de aanwezigheid van bomen in een straat heeft immers een zeer belangrijke impact op de levenskwaliteit in een wijk. Bovendien is de Ninoofsepoort een toegangspoort tot de stad en is het essentieel dat het ontwerp ervan een gastvrije eerste indruk geeft van ons Gewest. Samen met Brussel Mobiliteit werken we ook aan andere delen van de Ninoofsesteenweg (tussen de Mettewielaan en het Weststation en tussen het Weststation en het kanaal) zodat op termijn de hele steenweg een facelift krijgt."
Comfort en veiligheid
De trottoirs worden aanzienlijk verbreed, waardoor voetgangers meer ruimte krijgen voor een veiligere en aangenamere ervaring. Deze bredere trottoirs met nieuwe stoeptegels zullen ook de esthetiek van de straat verbeteren.
Er komen veilige oversteekplaatsen voor voetgangers langs voetgangersroutes en bij schoolingangen. Het doel is om de toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit te garanderen, door gebruik te maken van specifieke inrichtingen en een inclusief stadsontwerp.
Aan beide zijden van de rijbaan komen enkelrichting fietspaden , gescheiden van gemotoriseerd verkeer door een bufferzone. Dit garandeert de veiligheid van fietsers.
De de rijweg blijft 2x2 rijstroken hebben, of soms meer, met name aan de kruispunten.