En poursuivant votre navigation sur ce site vous acceptez l’utilisation de cookies.

J’accepte

Alweer twee (pre)metrostations toegankelijk

Deze maand lopen een aantal projecten ten einde, met de ingebruikname van nieuwe liften in de stations Madou en Jacques Brel. Een gelegenheid voor een stand van zaken van de renovatie van de (pre)metrostations om hun toegankelijkheid te verbeteren.  

27 juli 2023

Dankzij de ingebruikname van de liften in Madou en Jacques Brel zijn vandaag 55 van de 69 van de Brusselse (pre)metrostations volledig uitgerust met liften om een naadloze, vlakke toegang te bieden van het straatniveau naar de perrons.

Elke van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit: "Ons hele MIVB-netwerk perfect toegankelijk maken voor alle gebruikers is voor ons een prioriteit. Daarom blijven we hard werken aan de omvorming van al onze metro- en premetrostations. Na Anneessens en de Hallepoort in november vorig jaar, zijn nu ook Madou en Jacques Brel toegankelijk voor personenen met een beperkte mobiliteit en zichtbaarheid. Dit komt trouwens ook alle andere gebruikers ten goede, meer bepaald ouders met een kinderwagens of senioren.  Momenteel zijn al 55 stations toegankelijk en we werken momenteel verder aan vier lopende projecten.

Madou

Er werden twee liften geplaatst in metrostation Madou. De ene verbindt het perron richting Kunst-Wet met de tussenverdieping, de andere het perron richting Kruidtuin met het tussenniveau en het straatniveau. Voor deze laatste moest, ten gevolge van het ruimtegebrek, ruimte in de parking van de Europese Commissie verworven worden. De werkzaamheden worden verder gezet met de installatie van toegangspoortjes en blindegeleidetegels. Dit zal duren tot half 2024 en 2,6 miljoen euro kosten.


Jacques Brel

In metrostation Jacques Brel werden drie liften geplaatst: de eerste verbindt de bovenverdieping (straatniveau) met het loket (niveau -1). Deze lift bevindt zich vlak bij de roltrap en trappen die op de hoek van de Glasgowstraat en de Jules Graindorlaan toegang verlenen tot het station. De andere twee liften verbinden het loket met de perrons, één in elke richting (niveau -2). Ook hier worden momenteel nog blindegeleidetegels geplaatst. De totale kostprijs hier bedraagt 2,1 miljoen euro.


Het grootste deel grootste deel van het net is intussen voorzien van liften maar het programma om de (pre)metrostations toegankelijk te maken loopt verder. Voor de laatste, meest complexe stations worden de werkzaamheden momenteel uitgevoerd of worden studies uitgevoerd. 

Momenteel wordt gewerkt in vier stations: Albert, Horta, Park en Simonis. Een bouwvergunning werd verkregen voor Munthof en aangevraagd voor Boileau en Ribaucourt.