Brussel Mobiliteit verstevigt de Baljuw- en de Vleurgattunnel
Brussel Mobiliteit verstevigt de Baljuw- en de
Tunnel
In juli en augustus zal Brussel Mobiliteit het dak van
de Baljuw- en de Vleurgattunnel verstevigen.
Oorzaak van het probleem
En 2022 werden de Baljuw- en Vleurgattunnel aan een
Grondige inspectie en analyse onderworpen. Uit de resultaten bleek dat de
Corrosieproblemen aan de Ankerkoppen van de voorspankabels van het dak van deze
Tunnels Verergeren.
Concreet betekent dit, zonder actie, een potentieel
Risico voor de veiligheid weggebruikers op middellange termijn, met de
Mogelijkheid van een plotse breuk van een deel van het dak. Brussel Mobiliteit
Wil geen enkel risico nemen en zal daarom het tunneldak
Deze zomer van binnenuit versterken dor stuttingen te plaatsen.
Deze oplossing heeft het nadeel dat de capaciteit van
Beide beperkt wordt tot één rijstrook per rijrichting (in plaats van de
huidige twee). Jammer genoeg is er geen andere optie die snel en gemakkelijk
Uitvoerbaar est.
In de praktijk
De werkzaamheden in de Baljuw- en de Vleurgattunnel
worden in de zomermaanden juli en augustus gefaseerd uitgevoerd.
- Fase 1 - 1 maand : van versteviging
het dak van de tunnelkoker richting Ter Kameren. De tunnelkoker richting
Centrum zal aangepast worden om één rijstrook in elke rijrichting te
kunnen voorzien, één richting Centrum en één richting Ter Kameren.
- Fase 2 - 1 maand : versteviging van het dak
van de tunnelkoker richting Centrum. Het verkeer richting Ter Kameren zal
weer mogelijk zijn in de tunnelkoker richting Ter Kameren maar de
capaciteit blijft er beperkt tot één enkele rijstrook. Het verkeer
richting centrum wordt bovengronds omgeleid via een inrichting van een
Tijdelijke weg op de parkeerstrook naast de tunnels.
Voor en na deze zomersluiting zal er ook 's nachts
gewerkt worden. De tunnels zullen gesloten zijn tijdens de weeknachten, van
Zondag tot en met donderdag, van 22.00 tot 5.00 uur gesloten.
Brussel Mobiliteit en de betrokken gemeenten hebben
Overlegd om bij de planning van de werkzaamheden rekening te houden met de
Plaatselijke mobiliteitsmaatregelen.
Te verwachten verkeershinder
Tijdens de werkzaamheden voorziet Brussel Mobiliteit
voor doorgaand verkeer al signalisatie vanop de Ring R0. Er zullen ook tal van
Begeleidende maatregelen genomen worden om de doorstroming van plaatselijk
Verkeer (Auto’s, Fietsers, Voetgangers) in de Zone te maximaliseren en de
Veilligheid van alle weggebruikers te garanderen. Dat zal gebeuren via
Tijdelijke inrichtingen, de aanpassing van de verkeerslichten, aangepaste
communicatie...
Omwille van de omvang van de stuttingen zal de
capaciteit in beide tunnels na de werkzaamheden beperkt blijven tot één
rijstrook per rijrichting. Dit is echter voldoende om de doorstroming
Van het normale verkeer zoals het vandaag waargenomen wordt te verzekeren.
Deze twee tunnels van de Louizalaan tellen dagelijks 17.600 weggebruikers richting Centrum en 16.500 richting Ter Kameren, met pieken van 1.550 voertuigen per uur richting Centrum in de ochtendspits en 1.500 voertuigen per uur richting Ter Kameren in de avondspits. Dit volume kan Worden opgevangen met één rijstrook (gemiddelde capaciteit van 1.750 voertuigen/uur).
Welke toekomst voor deze tunnels?
Deze versteviging met stuttingen is een voorlopige
oplossing. Parallel start Brussel Mobiliteit de procedure voor de volledige
renovatie van de Baljuw- en de Vleurgattunnel (études, stedenbouwkundige
Vergunning, Coördinatie van de Bouwplaats, Overheidsopdracht) zodat deze
Renovatie van start kan gaan en 2027 (oorspronkelijk voorzien in 2030).
Inge
Paemen
Woordvoerder