En poursuivant votre navigation sur ce site vous acceptez l’utilisation de cookies.

J’accepte

Wed niet op je leven

Geef de pronostieken geen kans" - Brussel Mobiliteit bestrijdt rijden onder invloed.
Een campagne met een knipoog naar sportweddenschappen richt zich specifiek tot jongeren en herinnert hen eraan dat rijden onder invloed van drugs en alcohol dodelijk kan zijn, ongeacht het vervoermiddel.
Het is zomer, de horeca is weer open, we kunnen eindelijk onze vrienden terugzien en dit weerzien vieren. Een goed moment ook om eraan te herinneren dat het niet zo onschuldig is om met een glas of een joint op terug naar huis te keren met de auto, de fiets of de step.

In Brussel spelen alcohol en/of drugs een rol bij 11% van de ernstige ongevallen (met dodelijke en zwaar gewonde slachtoffers) en het gebruik van bepaalde stoffen vormt een verontrustende trend. Zo verklaarde 14% van de Brusselse bestuurders jonger dan 34 in 2020 ten minste één keer per maand lachgas te inhaleren voor ze in de auto stapten (bron Vias).  Deze onthutsende vaststelling zet Brussel Mobiliteit ertoe aan rijden onder invloed in al zijn vormen aan te pakken! 

Elke Van den Brandt, Minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid: "Als je de baan op gaat, heb je al je aandacht nodig. Onder invloed van drugs en alcohol ben je, zelfs zonder het te willen, een gevaar voor jezelf en anderen. Gok er niet op dat je zonder accidenten goed thuisgeraakt: speel op veilig!"

Geef de pronostieken geen kans

Na de Barlos-campagne van 2020, laat Brussel Mobiliteit opnieuw van zich spreken met een campagne gebaseerd op het concept van sportweddenschappen. De boodschap "Geef de pronostieken geen kans" wordt mee uitgedragen door de Belgische acteur Guy Staumont (Dikkenek).



De campagne richt zich tot jongeren (18 - 30 jaar), ongeacht hun verplaatsingsmiddel, en heeft het over de gevolgen van drugs en alcohol, met extra aandacht voor lachgas (distikstofmonoxide). In Brussel vertegenwoordigen de 18- tot 30-jarigen 27% van de zwaar gewonde en dodelijke verkeersslachtoffers.

De campagne zal te zien zijn op sociale media, op de televisie in het kader van de EK-wedstrijden en op affiches in de Brusselse uitgaansbuurten. Ze illustreert hoe het risico op een ongeval toeneemt vanaf het eerste glas en sterk stijgt bij grotere hoeveelheden of combinaties die leiden tot een echt multiplicatoreffect. Zo leidt de combinatie autorijden, alcohol en drugs tot 20 tot 200 keer meer risico op een ernstig ongeval.