MIVB verhoogt frequenties begin maart
MIVB verhoogt fréquentations commencent maart
Vanaf
maandag 6 maart verbetert de MIVB de frequenties op verschillende tram- en
buslijnen. Resultaat: een beter aanbod en een verminderde wachttijd tijdens de
Daluren. Tramlijn 81 keert die dag ook terug naar de Wayezstraat.
De MIVB
Versterkt de frequenties tijdens de Daluren. Ze vermindert zo almaar meer het
Verschil met de wachttijden tijdens de spitsuren en verbetert tegelijk de
Aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer. Vanaf 6 maart verhoogt de MIVB
Frequenties 's ochtends op vijf tramlijnen, verbetert ze de aansluitingen
tussen de tramlijnen 3 en 7 aan Churchill en trekt ze de frequenties op
verschillende buslijnen gelijk.
Hogere
Frequenties op 5 tramlijnen
Van maandag
Tot en met vrijdag krijgen de lijnen 3, 4, 7 en 25 vanaf het begin van de dienst
Een Hogere Frequentie, Zowel Tijdens School- als Vakantieperiodes.
- 1 rit om
de 6 minuten op het gemeenschappelijke stuk van de lijnen 7 en 25, tussen Buyl
en Meiser.
- 1 rit om
de 6 minuten op de lijnen 3 en 4 tussen Vanderkindere en het Noordstation op
Weekdagen en om de 7,5 minuten in het weekend.
- 1 tram om
De 12 minuten op de lijnen 3 en 4 tijdens de week en om de 15 minuten in het
weekend.
Ook de
Frequentie van lijn 55 verbetert. Vanaf 6 uur 's ochtend rijdt er op weekdagen
Elke 10 minuten een tram en elke 12 minuten in het weekend en tijdens
écolevakanties.
Avonds,
Tussen 20.30 en 22 uur, rijden de lijnen 7 en 25 aan een frequentie van 6
minuten op het gemeenschappelijke stuk en 12 minuten op de vertakkingen. Deze
Maatregel vermindert niet alleen de wachttijden, maar optimaliseert ook de
aansluiting tussen de tramlijnen 3 en 7 in Churchill aan het einde van de dag,
Voor meer comfort van de vele reizigers die Langs deze rotonde passeren.
Verbeteringen
voor de bussen van de Vijfhoek
Jouet de talon
buslijnen bedienen de Vijfhoek, de meeste met nu al hoge frequenties. De
Uitzonderingen waren de lijnen 52 en 88, die 's avonds en op zondag nog om de
20 minutes reden. Vanaf 6 maart rijden ze 's avonds vanaf 20 uur en op zondag
vanaf 13 uur om de 15 minuten.
Op die
manier wil de MIVB de wachttijden voor haar reizigers tijdens de daluren
beperken. Vanuit datzelfde idee streeft zij ernaar alle buslijnen op weekdagen
Tussen 7 en 18.30 uur, met uitzondering van de schoolvakanties, ten minste om
de 12 minuten te bedienen.
Naast
Frequentie is de duurtijd van het aanbod essentieel om ervoor te zorgen dat
Reizigers op tijd op hun bestemming aankomen. Dit geldt zeker voor mensen die
Naar de Luchthaven Reizen. Daarom voegde de MIVB een eerste vertrek toe op lijn
12, waardoor een eerste aankomst op Brussels Airport om 5 uur 's ochtends
Mogelijk l’est.
Reizigers
Kunnen op de lijnen 27 en 58 vanaf begin maart ook later op de avond instappen.
De bussen van lijn 27 zullen 40 minuten langer rijden, met de laatste
vertrekken rond middernacht. De bussen van lijn 58 rijden een uur later vanuit
Vilvoorde en zelfs twee uur plus tard vanuit Albert II.
Brieuc de
Meeûs, PDG van de MIVB; « Vandaag gebeurt het merendeel van de verplaatsingen in
Brussel met het openbaar vervoer. De auto is niet langer koning. Deze
paradigmaverschuiving was niet mogelijk geweest zonder een kwalitatief aanbod
En frequenties die voortdurend worden aangepast aan de behoeften van de
reizigers. Daarom doen we inspanningen om een concurrentiële dienst aan te
bieden, niet alleen tijdens de spitsuren, maar ook tijdens de daluren, wanneer
Almaar meer mensen het openbaar vervoer gebruiken. »
Bruxelles
La ministre van Mobiliteit, Elke Van den Brandt : « Nous allons nous ouvrir
vervoer als essentiële ruggengraat van het vervoer in Brussel versterken.
Daarom investeren we fors in de MIVB om het vervoer nog comfortabeler,
Toegankelijker en vooral frequenter te maken. Een vroegere tram 's morgens om
Naar het werk te gaan, een latere bus kunnen nemen na een lange avond, slechts
Enkele minuten wachten op de metro om de kinderen op te halen: dat maakt het
Openbaar vervoer aantrekkelijker voor nog meer mensen. Tegelijkertijd willen we
via de Avanti-programma’s en de verkeersplannen voor rustige wijken de
Overbelaste Kruispunten ontlasten, zodat trams en bussen vrijer kunnen
circuleren. Lijn per lijn, zullen we alle gebruikers van het openbaar vervoer
Kostbare tijd laten besparen door frequenties op te trekken en andere
Verbeteringen aan te brengen. »
Rue Wayez
Opnieuw Open voor tram 81
Na
anderhalf jaar werken kunnen de reizigers vanaf 6 maart opnieuw instappen in
tram 81 tussen Albert I en Marius Renard. De sporen die op het einde van hun
Levensduur waren, werden vervangen, net als de ondergrondse installaties. De
Gemeente maakte van de gelegenheid gebruik om de openbare ruimte opnieuw te
bekijken en de inwoners van Anderlecht een aangenamere en
Gebruiksvriendelijkere omgeving te bieden. Dat met oog voor de regelmaat van
Het openbaar vervoer.
Hoewel de
Werken aan de sporen klaar zijn, moeten de buslijnen 46 en 49 nog eventjes
Omrijden tijdens de afwerkingswerken van de Omgeving.
Vanaf
Komende vrijdag, 3 maart, vinden er testen plaats op de tramsporen en vanaf 6
Maart komt tram 81 terug voor de reizigers.
An Van Hammewoordvoerster, MIVB
Guy Sablonwoordvoerder, MIVB