En poursuivant votre navigation sur ce site vous acceptez l’utilisation de cookies.

J’accepte

BXL wordt Stad 30

Brussel wordt Stad 30. En dat redt levens.

Elke stad brengt mensen op ontelbaar veel manieren bij elkaar. Om te werken, elkaar te ontmoeten, te praten, te leren, te bewegen. Een stad is er in de eerste plaats voor al die mensen.


Ergens in de loop van de vorige eeuw is dat een beetje vergeten. Voor Brussel betekende Expo ‘58 het begin van veel welvaart, maar ook een té enthousiast geloof  in auto’s en de ruimte die ze opeisen en vooral snelheid. Alles ging altijd sneller, sneller, sneller. En met die snelheid werden de straten ook luider en gevaarlijker. En ergens daartussen liepen mensen rond. Voor wie de stad bestond.


Gelukkig zijn we al even afgestapt van die trend om onze publieke ruimte alleen maar sneller, luider en gevaarlijker te maken. Na de piétonnier in 2015, de fietspaden langs de Kleine Ring en invalswegen, en woonerven die her en der zijn opgekomen, is de Stad 30 een volgende grote stap om de stad weer op mensenmaat te brengen.
Geen onlogische of onbekende stap. Onze stad volgt hiermee steden als Helsinki, Grenoble, Oslo en Parijs. In februari van dit jaar kwamen 80 landen samen in Stockholm om te overleggen over verkeersveiligheid. Daaruit volgde de Verklaring van Stockholm, ook door ons land ondertekend, met de ambitie om het aantal verkeersdoden te halveren tegen 2030.  30 km/u wordt er uitdrukkelijk als norm naar voren geschoven. Want overal waar de gemiddelde en de maximale snelheid omlaaggaan, worden de straten leefbaarder.


30 wordt het nieuwe 50. De maximale snelheid wordt in het hele Brusselse Gewest de norm. Als het toch 20 is, of 50 of 70, dan staat dat expliciet aangegeven.
Zo brengen we de snelheid van alle weggebruikers dichter bij elkaar – natuurlijk zonder dat iedereen zich aan hetzelfde tempo zal verplaatsen. In een Stad 30 loopt het verkeer vlotter en veiliger. Je ziet en hoort scherper wat er gebeurt, je kan beter reageren. En bij een botsing zijn de gevolgen bij 30 km/u veel minder dramatisch dan bij 50 km/u.  Bij 50 km/u heeft een auto die een voetganger raakt 5 keer meer kans om hem te doden dan bij 30 km/u. Dit kan het verschil maken tussen leven en dood.


Want dát is de grootste winst van de Stad 30: we redden er mensenlevens mee. 


Op ons pad naar nul verkeersdoden en zware verkeersslachtoffers in Brussel is deze maatregel een cruciale stap. Geen Vision Zero zonder lagere snelheden in de stad. Enkel als het veilig kan de infrastructuur aangepast is, kunnen hogere snelheden.
De verschillen zullen voor iedereen merkbaar zijn.


Wanneer je als voetganger de stad verkent, merk je het verschil meteen wanneer het gemotoriseerd verkeer ietsje trager gaat. Er is minder lawaai, meer ruimte en oplettendheid, meer contact en minder vervuiling. 
Neem je graag de fiets? Dan ken je het verschil tussen een auto of moto die maar een beetje sneller gaat dan jij en één die voorbijraast. Want dat is het verschil tussen 30 km/u (of trager) en 50 km/u (of sneller). Het verschil tussen op je gemak kunnen fietsen – of vol stress.
Verplaats je je wel eens met de auto, dan zal de Stad 30 wellicht een aanpassing vragen van je rijgedrag. Nu al bedankt om dat te doen! Op sommige plekken verlies je één of twee minuten. Op andere plekken zal er minder file zijn, door de kleinere verschillen tussen optrekken en afremmen – één van de manieren waarop files ontstaan. 


Maar vergeet vooral niet dat je simpelweg mensenlevens redt door je snelheid te matigen. Er zullen iets minder ongevallen zijn, en ze zullen vooral minder zware gevolgen hebben. Want ook mensen in een auto zitten veiliger in een Stad 30. De meeste zware verkeersdoden zijn automobilisten of hun passagiers. Een fout, botsing of crash aan 30 km/u is minder vaak fataal dan één aan hogere snelheden.


Uit de voorbeelden in andere steden, weten we dat een goeie voorbereiding cruciaal is. Om de #VisionZero waar te maken, hebben we iedereen nodig. Alle Brusselaars. We zetten alles op alles om hen mee te krijgen, duidelijk te maken waarom we dit doen en hoe belangrijk het is om die lagere snelheden effectief te respecteren. Met infrastructuur, brochures en – als het nodig is – ook boetes.


Alles wat nodig is om van Brussel weer een beetje meer een stad op mensenmaat te maken.


Alle info op de website van Stad30