Lambermontlaan en Koninginneplein in het nieuw
Lambermontlaan en Koninginneplein in het nieuw
Ruimte voor ontmoeting en fietsers
Deze maand zal Brussel Mobiliteit een
Stedenbouwkundige Vergunning aanvragen voor de Herinrichting van het
Koninginneplein en van de Lambermontlaan. Beide projecten hebben tot doel de
Verkeersveiligheid te verbeteren en de openbare ruimte aangenamer te maken.
Bedoeling is tweede helft 2024 met de werken van start te kunnen gaan.
Lambermontlaan: herinrichting met fietspad
De herinrichting van de Wahis- en de
Lambermontlaan zal de tijdelijke fietspaden bestendigen, de verkeersveiligheid
Verhogen en de openbare ruimte kwalitatiever maken. Het aantal rijstroken
tussen de Leopold III-laan en de Max Roosstraat wordt teruggebracht naar twee.
Aan de kant van de even huisnummers komt zo ruimte vrij voor een ventweg met
Een stoep, een tweerichtingsfietspad/Fietsstraat, parkeerplaatsen en een groene
Berm die de Zijrijweg Scheidt van de Hoofdweg.
Fietsers krijgen kwalitatief hoogstaande afgescheiden
Tweerichtingsfietsvoorzieningen die Aansluiten op de verschillende gewestelijke
Fietsroutes langs het traject. Afhankelijk van het weggedeelte komt er een
Afgescheiden Fietspad de la Een Fietsstraat. Tussen de Leopold III-laan en de
Bloementuinenlaan, tussen de Kapucijnbloemenlaan en de Blauweregenlaan en
tussen de Guillaume Kennisstraat en de Albert Desenfanslaan komt een
tweerichtingsfietspad. Op alle andere gedeelten van het traject wordt een
Fietsstraat Ingericht. Er komen ook 118 fietsparkeerplaatsen en 16 dropzones
voor deelvoertuigen, één om de 200 mètres.
Bruxelles Minister van Mobiliteit en
Openbare Werken Elke Van den Brandt « In 2020 hebben we tijdelijke
Fietspaden aangelegd. Uit de tellingen blijkt de forse aangroei van fietsers op
die nieuwe fietsinfrastructuur, ook op de Lambermontlaan en de Wahislaan. Nous
Maken deze fietspaden nu definitief met deze ingreep. Ook voor voetgangers
worden deze brede lanen veiliger en comfortabeler. »
Meer ontmoeting, meer verkeersveiligheid
Voetgangers krijgen een volledig vernieuwde stoep die duidelijk afgebakend
wordt van de ventweg. Dankzij verkeerseilandjes en het verbreden van de stoepen
Kunnen ze veiliger oversteken. Tegelijk wordt de zone toegankelijk gemaakt voor minder mobiele personen en wordt de verkeersveiligheid verbeterd aan twee ongevalgevoelige zones – het kruispunt van de Lambermontlaan met de Max Roosstraat en dat
met de Demolderlaan/Sleeckxlaan.
De buurt wordt bediend door tal van tram- en buslijnen. Om het comfort te verhogen en de doorstroming te verbeteren, zijn een
Aantal wijzigingen voorzien. Zo komt er onder meer een nieuwe halte op de
Lambermontlaan ter hoogte van huisnummer 314. Deze komt in de plaats van de
bestaande haltes Louis Bertrand en Latinis en
Zal Plaats bieden aan langere en Bredere bussen en toegankelijk zijn voor
Minder mobiele personen.
Om doorgaand verkeer in
De wijken te ontmoedigen wordt rechts afslaan vanop de hoofdrijweg beperkt. Dat
zal alleen nog mogelijk zijn naar de Blauwe Regenlaan, de Haachtsesteenweg en
de Demolderlaan. Plaatselijk verkeer kan zijn bestemming bereiken via de
Fietsstraat.
Tot slot wordt de openbare ruimte
Verfraaid. Het grasveldje tussen de Guillaume Kennisstraat en de Britsierslaan
wordt omgevormd tot een regentuin en ontmoetingsruimte.
De openbare verlichting wordt ook vernieuwd met energiezuinige LED-lampen die
Mteen ook de lichtvervuiling beperkt.
De werkzaamheden voor deze ambitieuze
herinrichting van de Wahis- en de Lambermontlaan zullen beheerd en gefinancierd
worden porte Beliris. Voor de federale minister belast rencontre Beliris, Karine
Lalieux « zet
het federale Beliris-fonds zich opnieuw in voor ambitieuze doelstellingen op
Het vlak van actieve mobiliteit en toegankelijkheid voor iedereen. Dankzij dit
Project zullen de gebruikersveilig en rustig kunnen samenleven in een
Kwaliteitsvolle openbare ruimte, net zoals bij de talrijke andere
mobiliteitsprojecten waarin Beliris het grootste deel van zijn budget
investeert. »
Het Koninginneplein tot leven brengen
De aanvraag voor de herinrichting van het
Koninginneplein strekt zich uit over het hele plein, over de Koningsstraat
tussen de Cornet de Grezstraat en de Poststraat en over een deel van de
Dupontstraat, de Poststraat en de de Beughemstraat. Doel is het onderbenutte
Plein tot leven te brengen en de veiligheid en het comfort van actieve
Weggebruikers en het openbaar vervoer te verbeteren.
Het voorplein van de beschermde Koninklijke Sinte-Mariakerk wordt een ontmoetingszone, een 'Stadsalon'. Om tot meer inclusiviteit te komen gaat specifieke
Aandacht naar vrouwen en kinderen en worden ludieke elementen zoals een
Hinkelspel in het project geïntegreerd. Op het plein worden de stoepen verbreed
En van de rijweg gescheiden met lage beplantingen.
Vlot en comfortabel
Openbaar vervoer
De bestaande openbaarvervoerhaltes op en rond het plein worden gegroepeerd in de Koningsstraat,
tussen de Cornet de Grezstraat en de Poststraat. Aan de halte moet het
Autoverkeer over de tramsporen, alleen zo kan de halte ingericht worden volgens
de meest recente toegankelijkheidsnormen. Hierdoor zijn er ook minder
Rijstroken waardoor oversteken makkelijker en veiliger wordt.
Dankzij de verschuiving van het
Autoverkeer komt er ook ruimte vrij voor een fietspad. Dat zal achter de halte komen en met een niveauverschil onderscheiden
worden van de stoep. Eens voorbij de halte, loopt de fietsroute verder over de
Rijweg. Er komen ook bijkomende fietsboxen en fietsparkeerplaatsen voor gewone
en bakfietsen.
Het hele plein wordt ingericht als woonerf,
behalve het stukje Paleizenstraat naast de kerk. De kruispunten worden heringericht om doorgaand verkeer te beperken. Voor
voetgangers en fietsers blijft de verbinding van het plein met de Dupontstraat,
de Poststraat en de Beughemstraat verzekerd en doorgaand verkeer wordt er
Beperkt. Een aantal autobewegingen wordt ook aangepast om bestaande
conflictzones te beveiligen. Van het Koninginneplein kan alleen nog richting
Kruidtuin gereden worden, vanuit de Poststraat alleen nog richting Liedtsplein.
La ministre Elke Van den Brandt : « Het
Koninginneplein ligt centraal à Schaerbeek, maar in onderbenut. Nous allons hier
een veilige en toegankelijke ontmoetingsplaats van maken, voor alle gebruikers,
En zeker voor de gezinnen uit de buurt. »
Door de reorganisatie van de
Verkeersstromen kan gesnoeid worden in het aantal verkeerslichten. Alleen aan het kruispunt van de Paleizenstraat met het Koninginneplein
en de Poststraat blijven ze behouden.
De parkeerplaatsen op het plein worden
afgeschaft en dit zal worden opgevangen door het gedeeld gebruik van de parkeerplaatsen
Van de (overheids)instellingen in de buurt. Er komen wel parkeerplaatsen voor
Fietsen, deelwagens en deelsteps.
Groenvoorzieningen zorgen voor meer en beter zichtbare verbindingen met de bestaande
groene ruimtes in de buurt: het Koningin-Groenpark en de tuin van het Huis der
Kunsten. In totaal wordt 400 m² groen aangeplant in ruimere plantgaten rond de
Bomen, omzoomde grasperken en de tuin van de Kerk.
De openbare verlichting wordt
vernieuwd met energiezuinige ledlampen die warm wit licht uitstralen en minder
lichtvervuiling veroorzaken en zo bijdragen tot de biodiversiteit. De
beschermde Sinte-Mariakerk blijft in de kijker staan met de sfeerverlichting
Die er eerder voor uitgewerkt werd.
Inge Paemen